حمایت مجلس از انتصاب متهم کهریزک / اگر مرتضوی ایرادی داشت وزارت‌اطلاعات اعلام‌ می‌کرد

در حالي كه برخي از چهره هاي شاخص مجلس تصميم دارند تا شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به خاطر انتصاب سعيد مرتضوی به ریاست صندوق تامین اجتماعی استيضاح كنند، اما كميسيون اجتماعي مجلس از مرتضوي دعوت كرده تا بعدازظهر فردا در جلسه كميسيون براي معارفه با اعضاي كميسيون حاضر شود.

هادی مقدسی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به انتصاب سعید مرتضوی به عنوان رئیس جدید سازمان تأمین اجتماعی گفت: وزیر کار و رفاه اجتماعی در مورد این انتصاب، اقدامی انجام داده که حتماً آن اقدام با مطالعات خاص خود نیز همراه بوده است.

وی افزود: احتمالاً شیخ‌الاسلام با این انتصاب نظر خاصی داشته و موارد زیادی را در این رابطه مدنظر گرفته است چراکه سازمان تأمین اجتماعی مشکلات متعددی دارد که باید برطرف شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: عدم پرداخت بدهی‌ها به مراکز درمانی، نباید منجر به قطع سرویس‌دهی به بیمه‌شدگان شود البته در عین حال وصول مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت هم امر مهمی است که باید محقق شود.

«اگر انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تأمین اجتماعی به رفع این مشکلات کمک نکند، به سازمان خدشه وارد خواهد شد ولی اگر مرتضوی بتواند با حمایت دولت، این مشکلات را حل کند، گام بلندی برداشته است؛  همان طور که در بزرگداشت روز پرستار، معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد، با انتصاب مرتضوی حمایت‌های دولت از سازمان تأمین اجتماعی گسترش بیشتری خواهد داشت.»

مقدسی اضافه کرد: ما نسبت به امور اجرایی و انتصاب‌ها ورود نمی‌کنیم بلکه نمایندگان فقط در امر نظارت ورود دارند؛ توجه به این نکته هم مهم است که باید نیروهای تخصصی در اولویت قرار گیرند چراکه واگذاری امور تخصصی به نیروهای تخصصی و درون سازمانی امری ضروری است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دولت که مرتضوی را به این سمت مهم منصوب کرده است، قطعاً یک سری فیلترها را هم برای انتصاب وی گذرانده و اگر ایرادی در این انتصاب بود، قطعاً قوه ‌قضائیه و وزارت اطلاعات آن را اعلام می‌کردند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: کمیسیون هیچ عدم رعایت ضوابطی در انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تامین اجتماعی ندیده است البته در این انتصاب اگر داشتن شرایط تخصصی هم رعایت می‌شد، بهتر بود ولی قطعاً دولت این نقیصه را جبران خواهد کرد.

مقدسی در پایان با بیان اینکه انتصاب مرتضوی و استیضاح وزیر کار جایگاه قانونی دارد، تأکید کرد: دولت و وزیر کار از جایگاه قانونی مرتضوی را به عنوان ریاست جدید سازمان تأمین اجتماعی منصوب کرده‌اند ولی مجلس هم این حق قانونی را دارد که استیضاح یا سؤال از وزرا را پیگیری کند از این رو نمی‌توان گفت که در شرایط فعلی انتصاب مرتضوی یا استیضاح وزیر کار به صلاح هست یا نه.

این همه در حالیست که همزمان با اين خبر در اولين جلسه مجلس بعد از انتخابات يعني در جلسه روز دوشنبه 15 اسفند، 15 نماينده شاخص مجلس همچون احمد توكلي، مرتضي آقاتهراني، الياس نادران، پرويز سروري، زهره الهيان، فاطمه رهبر، بيژن نوباوه، غلامرضا مصباحي مقدم و اسماعيل كوثري نمايندگان تهران، حسينعلي شهرياري نماينده زاهدان، نادر قاضي پور نماينده اروميه، محمد دهقان نماينده چناران، محمدرضا شعباني نماينده كرمانشاه، محمدرضا آشتياني نماينده قم و امين حسين رحيمي نماينده ملاير در تذكر كتبي به رئيس جمهور اعلام كردند كه هدايت سازمان تأمين اجتماعي با داشتن بزرگترين شركت تخصصي (شستا)، محتاج دانش و تجربه لااقل در يك يا چند زمينه اقتصادي، صنعتي، تجاري، بيمه گري، بهداشت و درمان و تأمين اجتماعي است كه مرتضوي داراي هيچكدام از اين تخصص ها و تجربه ها نيست و خواستار انصراف مسئولين از اين تصميم شدند.

علی مطهری نماینده تهران هم در یکی از جلسات مجلس در نطق میان دستور خود به رئیس جمهور توصیه کرد تا از این تصمیم جلوگیری کند.

از طرفی الیاس نادران در آخرین جلسه مجلس در روز چهارشنبه 24 اسفند در تذکری آيین نامه ای اعلام داشت که اگر این انتصاب صورت بگیرد، شیخ الاسلامی حتماً استیضاح می شود.

در خارج از مجلس هم زمزمه انتصاب مرتضوي واكنش هاي منفي را در پي داشت به طوري كه سه تشکل بزرگ دانشجویی يعني جنبش عدالتخواه دانشجویی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل و اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان کشور(دفتر تحکیم وحدت) با انتشار بیانیه ای با این انتصاب مخالفت کردند.

با همه اين مخالفت ها، مرتضوی در روز شنبه 27 اسفند و در حالي كه مجلس تعطيل بود و تنها يك روز مانده بود تا تعطيلات 13 روز نوروز آغاز شود، در مراسمی با حضور وزیر کار و رفاه اجتماعی  به عنوان رئیس جدید صندوق تأمین اجتماعی معرفی شد.و اکنون برای تودیع رئیس سابق و مراسم معارفه به مجلس دعوت شده است

بیان دیدگاه