پنج شنبه سیاه اوین پیگیری شد: محاکمه دو زندانی مضروب در دادگاه انقلاب!

پنج شنبه سیاهفعالان در تبعید: ۱۰ ماه پس از حوادث موسوم به «پنج شنبه سیاه» در زندان اوین، دکتر کامران ایازی و امید زارعی علی نژاد، دو تن از زندانیان مضروب این روز، در دادگاهی به ریاست قاضی احمدزاده، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، محاکمه شدند. پیشتر احمدرضا حائری، از فعالان سیاسی و نماینده خانواده زندانیان آسیب دیده در حمله به بند ۳۵۰ اوین، نیز به سه سال و نیم حبس محکوم شده بود.

بنا بر اطلاع «کمپین صلح فعالان در تبعید» با گذشت ۱۰ ماه از یورش و ضرب و شتم زندانیان سیاسی در روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ‌ ۱۳۹۳ در بند ۳۵۰ زندان اوین که به «پنج شنبه سیاه» معروف شد، روز شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳، دو تن از زندانیان مضروب آن روز، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه شدند!

در یورشی که مأموران وزارت اطلاعات ایران، اطلاعات سپاه پاسداران و بیش از ۱۰۰ نفر از سربازان گارد سازمان زندان‌ها به بند ۳۵۰ اوین انجام دادند، بیش از ۳۰ زندانی سیاسی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و گروهی از آن‌ها به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

کامران ایازی و امید زارعی علی نژاد دو زندانی محبوس بند ۳۵۰ در زمان این یورش بودند که پس از آن به ترتیب به زندان گوهردشت (رجایی شهر) و قرنطینه بند ۷ اوین منتقل شدند.

یک منبع مطلع در گفتگو با خبرنگار این کمپین گفت: «در حالیکه علیرغم شکایت ها و پیگیری های مصدومان آن حادثه تاکنون هیچ برخوردی با عاملان آن حادثه صورت نگرفته، این دو زندانی مضروب، تنها به دلیل گزارش مشاهدات شان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» متهم شدند.

در همین خصوص احمدرضا حائری، (برادرسعید حائری یکی از زندانیان سیاسی مضروب)، که از سوی برخی خانواده‌های زندانیان سیاسی، برای پیگیری موضوع از مسیر‌ قانونی انتخاب شده بود، نیز به «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» متهم و به سه سال و نیم حبس محکوم شد.

«انتقال فوری زندانیانی که در انفرادی هستند به بند عمومی، رسیدگی به مسایل پزشکی و صدمات وارده به زندانیان»؛ از جمله وعده های فوری مقامات ایران بود که خانواده های زندانیان را از ادامه تجمع اعتراضی آن روزها، منصرف کرد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز در کنفرانسی خبری گفته بود که تیمی از سوی دولت برای بررسی وقایع اخیر زندان اوین تشکیل شده است که پس از انجام بررسی‌های لازم، گزارش مربوطه را منتشر خواهیم کرد. گزارشی که تا به امروز منتشر نشده است! اما مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و عضو کمیته مرگ قتل‌های ۶۷، در کنفرانسی خبری در اردیبهشت سال جاری، اعلام کرد حوادث اخیر در اوین، درگیری نبوده است!

«سیدمحمود علوی» وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی نیز در گفت‌وگویی کوتاه با روزنامه شرق خبر از اطلاعیه ای از سوی وزارت اطلاعات داده بود که تا به امروز منتشر نشد.

گفتنی است دکتر کامران ایازی در حالی در روزهای اخیر به عنوان شاکی، محاکمه می شود که هفده ماه پس از موعد آزادی، به صورت غیرقانونی در بازداشت نگهداری می شود. گفتگویی با دکتر کامران ایازی را از اینجا دنبال کنید.

تصاویری از سالن ملاقات اوین، پنج روز پس از پنج شنبه سیاه را از اینجا ببینید.

چند گزارش از وقایع پنج شنبه سیاه را دنبال کنید:

تصاویری از سالن ملاقات اوین، پنج روز پس از پنج شنبه سیاه

شرح یازده زندانی سیاسی بند ٣۵٠ از «پنج شنبه سیاه» در اوین، اسامى بانيان

گزارشی از سالن ملاقات اوین، بهت، اندوه و افسوس خانواده ها از اعدام و تبعیدها

پنج شنبه سیاه، اوین را به اعتصاب فرو برد؛ ممانعت از درمان مجروحان

بیان دیدگاه