روایتی از زندگی امیر گلستانی، از متهمان پرونده فعالان فیس بوکی و زندانی قرنطینه بند ۸ اوین

امیر گلستانی . amir golestaniفعالان در تبعید: وضعیت «مرجان»، همسر امیر گلستانی، از مته‌مان پرونده فیس بوکی، و زندانی بند هشت زندان اوین که پس از بازداشت همسرش، در راستای اثبات عشقش، به صورت غیابی و بدون حضور همسر زندانی‌اش به عقد او درآمده، وخیم گزارش می‌شود.

بنا بر گزارش ارسالی به «کمپین صلح فعالان در تبعید»، «مرجان شاعری ا‌ست که شعرهای خود را برای همسر در بندش می‌سراید. وضعیت مرجان دردناک است. او تحت فشار روحی بدی قرار دارد و حالا پس از سال‌ها زندگی مستقل مجبور شده پیش خانواده‌اش بازگردد. تمام زندگی مرجان به دوشنبه‌های ملاقات بستگی دارد. خورد و خوراکش را از دست داده. او فقط کار می‌کند و عاشقانه شعر می‌سراید. تنها شادی او هم مانند امیر به ملاقات بستگی دارد.»

امیر و مرجان هیچ‌ کدام فعال سیاسی نیستند؛ امیر گلستانی٬ ادمین صفحه‌ «زندگی سگی» در فیس‌بوک بود که روز ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۲ توسط ماموران اطلاعات سپاه در محل کار خود در شهر بابلسر بازداشت و به بند دو الف سپاه منتقل شد. او هنگام بازداشت مدت ۷ ماه بود که صفحه‌ خود را به دلیل «همسرش – مرجان – و عشق به تشکیل زندگی با او» بسته و فعالیتی در شبکه‌های اجتماعی نداشت. اما ماموران هنگام بازداشت٬ در پاسخ به اعتراض این زندانی سیاسی مبنی بر عدم فعالیت فیس‌بوکی گفته بودند که «از یک‌سال پیش تو را تحت نظر داشتیم». در آن زمان ۲ ماه از نامزدی امیر و مرجان می‌گذشت.

در پی بازداشت وی٬ ماموران با در اختیار داشتن رمزهای عبور این کاربر در شبکه‌های اجتماعی٬ با دوستان فیس‌بوکی او ارتباط گرفته و آن‌ها را نیز بازداشت کردند. پرونده این بازداشت شدگان به «فعالان فیس‌بوکی» معروف شد و مته‌مان برای اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» محکومیت قطعی دریافت کردند و هر ۸ نفر به جز محمد امین اکرمی معروف به «فرید» به «توهین به مقدسات» محکوم شدند. احکامی که برای این مته‌مان صادر شده به «حکم ترس» شهرت یافته، برای عبرت دیگر فعالان شبکه‌های اجتماعی!

امیر گلستانی را در بند ۳۵۰ اوین «باغبان» خطاب می‌کردند؛ چراکه «تمام هواخوری این بند را گل‌کاری کرده بود». این زندانی مدت ۱۷ ماه را در این بند گذراند و سپس در پی سیاست کاهش زندانیان و طرح تعطیلی بند ۳۵۰ ٬ پس از قطعی شدن حکمش او را به بند ۸ منتقل کردند. گلستانی مانند دیگر مته‌مان پرونده‌ «فعالان فیس بوکی»، پس از بازداشت به بند ۲ الف سپاه منتقل شد. او مدت ۱۱۰ روز را در انفرادی گذارند و تحت فشارهای بازجویی‌ها به اعتراف تلویزیونی وادار شد: «بچه‌ها را قربانی کردند تا دیگران را بترسانند. می‌خواستند زهر چشمی باشد برای بقیه‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی».

همچنین در راستای آزار این زندانی، گلستانی بار‌ها در زندان، «عامل بازداشت» دیگر دوستانش خوانده شد. مته‌مان پرونده «۸ فیس‌بوکی» تا پیش از بازداشت هیچ یک، دیگری را ندیده و آشنایی با هم نداشتند و تنها از طریق فیس‌بوک با یکدیگر در ارتباط بودند و همین ارتباط در فیس بوک موجب شناسایی و بازداشت سایر مته‌مان این پرونده شد. «آن‌ها امیر را عامل بازداشت خود می‌دانند. اول امیر بازداشت شد و بعد بقیهٔ آن‌ها».

پس از آن‌که در دادگاه بدوی٬ گلستانی به ۲۰ سال و ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم می‌شود٬ مرجان برای آن‌که عشقش را ثابت کند، غیابی و بدون حضور امیر به عقد او در می‌آید: «امیر تمام این ماه‌ها به خاطر عشقی که به مرجان دارد٬ تنهایی و سختی زندان را می‌گذراند و بنا به خواست او٬ در زندان سکوت کرده و وارد درگیری‌ها نمی‌شود. بیشتر به زندانیان دیگر کمک می‌کند و فعلا هم که در بند ۸ ٬ تنهاست. آن‌ها فقط منتظرند که ۵ سال باقی‌مانده هم تمام شود تا بالاخره خانه‌ رویاهای خود را بسازند».

چندی پیش که این زندانیان به بند ۸ منتقل شدند٬ نسبت به شرایط این بند اعتراض کردند. خدابخشی٬ معاون دادستان تهران و دادیار ناظر بر امور زندانیان سیاسی زندان اوین نیز دستور داد که آن‌ها را به بند ۷ منتقل کنند. اما علی‌رغم گزارشهای منتشر شده٬ تمامی آن‌ها منتقل نشدند و امیر گلستانی همچنان در بند ۸ در کنار مته‌مان مالی٬ مواد مخدر و دزدان دریایی سومالیایی به سر می‌برد. شاید به همین دلیل او را «تنها‌ترین مرد» لقب داده‌اند.

بنا به اظهار یک منبع نزدیک به گلستانی٬ این زندانی سیاسی از زمان انتقال به بند ۸، فضای خوابیدن ندارد و شب‌ها را در راهروی بند به صبح می‌رساند. به همین دلیل هر روز صبح باید زود‌تر از دیگران بیدار شود و تا شب یک جای مشخص ندارد. تمام مدت روی پاست. البته به تازگی رئیس زندان وعده داده که اولین تختی که خالی شود٬ برای امیر باشد. در این بند روزانه تن‌ها، فقط، صرفا دو ساعت آب گرم وجود دارد و به همین دلیل بیشتر زندانیان با آب سرد حمام می‌کنند.

محکومیت امیر گلستانی در دادگاه تجدیدنظر به ۷ سال حبس کاهش پیدا کرد. اولین ملاقات آن‌ها ۳ ماه و ۱۰ روز پس از بازداشت امیر انجام شد: «تن‌ها آرامش آن‌ها در حال حاضر ملاقات‌های ۲۰ دقیقه‌ای در روزهای چهارشنبه است؛ از پشت شیشه و می‌له‌های آهنی».

۵ سال دیگر از محکومیت این زندانی «سیاسی» باقی مانده. امیر و مرجان قرار است که اولین روز از زندگی مشترک خود را پس از اتمام این دوره آغاز کنند، عاشقانه‌هایشان ادامه دارد.

بیان دیدگاه