گرامیداشت ٣مين سالروز اعدام جعفر کاظمى و محمد حاج آقايى در اوین؛ اعتراض به احکام اعدام در ج.ا.ا

azemi . Aghaiفعالان در تبعید: روز جمعه ۴ بهمن ١٣۹٢ به مناسبت سومين روز سالروز اعدام آقايان جعفر کاظمى و محمد حاج آقايى، مراسمى در بند ٣۵٠ زندان اوين با حضور جمع کثيرى از زندانيان اين بند برگزار شد که طى آن ضمن گراميداشت ياد و خاطره اين قربانيان، به صدور احکام ظالمانه اعدام اعتراض شده و زندانيان حاضر در اين مراسم خواستار لغو احکام اعدام، به ويژه اعدام زندانيان سياسى، شدند.

 بنا بر اطلاع «کمپین صلح فعالان در تبعید»، جزئیات این مراسم، که با ذکر آيه اى از قرآن (آيه ۹٣ – سوره نسا)، آغاز شد، به شرح زير است:

 چهارم بهمن سالروز اعدام دو زندانى سياسى، جعفر کاظمى و محمد حاج آقايى است که در سحرگاه چنين روزى در سال ١٣۹٠ با حکم ظالمانه بيدادگاه فرمايشى رژيم ولايت فقيه به چوبه دار سپرده شدند.

 به همين مناسبت در گراميداشت و يادبود آنان جمع شده ايم تا ضمن زنده نگه داشتن ياد و خاطره آنان، احکام ظالمانه اعدام در جمهورى اسلامى ايران را محکوم نماييم، به افتخار آنها و سرافرازى آنها، يک دقيقه کف مى زنيم. ( کف زدنهاى ممتد حضار)

 در ادامه اين گردهمايى، متنى توسط يکى از زندانيان در شرح سوابق آن دو زندانى و همراهى آنان با جنبش دموکراتيک مردم ايران خوانده شد.

سخنران این قسمت، حکم اعدام زندانيان ياد شده را ظالمانه خوانده و اجراى آن را در راستاى ايجاد فضاى رعب و وحشت و اختناق در جامعه به منظور سرکوبى جنبش آزاديخواهى مردم ايران توسط رژيمى که طى ٣۵ سال با بيش از ۶٠ بار محکوميت نقض حقوق بشر مواجه بوده، اعلام کرد.

 او گفت که جعفر کاظمى در لحظه وداع با همبنديان خويش سرافراز و مطمئن، اينگونه زبان گشود: «آرزو مى کنم که تا آخرين اعداميان راه آزادى مردم ايران باشيم.»

 ادامه اين مراسم با خواندن شعر زير همراه بود:

گر مــرد رهى ميـان خون بايد رفت

وز پاى فتــاده سرنگـــون بايد رفت

تـــو پا به راه در نه و هيـــچ مپرس

خود راه بگويدت که چون بايد رفت

 پس آن يکى ديگر از زندانيان بند ٣۵٠ به ذکر خاطراتى از جعفر کاظمى و محمد حاج آقايى پرداخت و از شادابى و آرامش محمد حاج آقايى در هنگام فرارسيدن اجراى حکم اعدام سخن گفت.

 گلوى مرغ سحر را بريده اند و هنوز

در اين شط شفق آواز سرخ او جارى است

حاضران در مراسم با خواندن قطعه شعر بالا نسبت به ادامه راه و زنده نگاه داشتن یاد آن دو قربانی حکم اعدام در جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند.

 این مراسم با سرودن دسته جمعی ترانه مرغ سحر، که بنا بر وصيت حاج محمد آقايى و به ياد آن دو قربانى اجرا میشد و کف زدنهاى حضار،  پایان یافت.

2 نظر برای “گرامیداشت ٣مين سالروز اعدام جعفر کاظمى و محمد حاج آقايى در اوین؛ اعتراض به احکام اعدام در ج.ا.ا

بیان دیدگاه