حسن مکارمی در نشست جانبی اجلاس 23 ژنو :حاکمیت ایران احترامی برای مردم و نمایندگان آنان قائل نیست

MAKAREMIفعالان در تبعید: دوشنبه  13 خرداد 1392 ,  چهارمین نشست جانبی کارزار افشای نقض حقوق بشر در ایران ؛ در ژنو برگذار شد

به گزارش تارنمای ” سودویند”   حسن مکارمی روانکاو ، خطاط ، نقاش ایرانی و پژوهشگر در خدمات فرهنگی و نقش آن در استراتژیک در دانشگاه سوربن پاریس یکی از سخنرانان این نشست بودند که با موضوع » یازدهمین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری در ایران و زمینه های آن » سخنرانی کردند

فیلم و متن سخنرانی آقای حسن مکارمی در بیست و سومین نشست حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو؛ به شرح زیر است

دکتر حسن مکارمی روانکاو ، خطاط ، نقاش ایرانی و پژوهشگر در خدمات فرهنگی و نقش آن در استراتژیک در دانشگاه سوربن پاریس هستند .تا کنون بیش از بیست نمایشگاه از کارهای ایشان در شهرهای مختلف جهان از جمله یوسنکو ، پاریس و موزه خوشنویسی مسکو برگزار گردیده است .
نویسنده ده کتاب و چهل مقاله که عمدتا در مورد خدمات راهبردی و فرهنگ ایران در نقش حقوق بشر می باشند 25 سال خزانه دار جامعه دفاع از حقوق بشر وابسته به فدراسیون جهانی حقوق بشر می باشند . دکتر مکارمی با نگاهی به موضوعی ساختار نمایندگی در ایران برای بررسی شرایط یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران سخنرانی خواهند کرد .با تشکر ، در واقع سخنان من در مورد چند و چون یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران است و تلاش میکنم شاهدی دیگر بر این واقعیت بیاورم که حاکمیت کنونی ایران هیچ احترامی برای مردم و آیندگان آنها قائل نیست .
خانم ها و آقایان با سپاس از سازمان های غیر دولتی سودویند و کارزار مدافعان حقوق بشر به ویژه خانم آینده آزاد ، آقایان حسن نایب هاشم و شیبانی ، حضور مدافعان حقوق بشر در قالب سازمان های گوناگون غنای ما است . آن هم در این محل چون معبد محافظان انسان و شرافت اوست . هر چند که این آرزو هنوز پا برجا است که سازمان ملل به گونه ای مستقیم توسط نمایندگان 7 میلیارد شهروند جهان اداره شود و نه توسط نمایندگان دولت ها اگر چه امروز بنام خزانه دار جامعه حقوق بشر در ایران وعضو فدراسیون جوامع حقوق بشر سخن نمی گویم ولی مایل هستم با خبری خوش برای مدافعان حقوق بشر ایرانی آغاز کنم چون خزانه دار جامعه دفاع از حقوق بشر به خود می بالم که ریاست این جامعه آقای لاهیجی در آخرین مجمع نشست فدراسیون به ریاست این سازمان برگزیده شد .
این دومین بار است که مدافعان حقوق بشر ایرانی افتخار آفرین می شوند ، نخستین بار خانم شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل در سال 2003 و از همین جا استفاده میکنم که ایشان در آخرین گزارش در مورد انتخابات می نویسد که انتخابات در ایران مطابق موازین بین المللی نیست و این مشکل از همان بدو تاسیس جمهوری اسلامی است و با پرسش رفراندوم جمهوری اسلامی که حق شهروندان ایرانی را که با هر دو سیستم شاهنشاهی و اسلامی مخالف بوده اند نا دیده گرفته اند .
بحث خود را در سه بخش ارایه می کنم :بررسی متون ، تعبیر متون و اجرای متون
1- در مورد بررسی متون تنها به سه متن اشاره می کنم ماده 21 اعلامیه جهانی حقوق بشر : همه ی افراد حق دارند که در مدیریت امور اجتماعی کشور خویش سهیم باشند یا مستقیما به واسطه نمایندگان خود که آزادانه انتخاب شده اند تاکید من در این صحبت کوتاه روی مساله نمایندگی است . همه کس می توانند در شرایط مساوی به کارکرد امور مملکتی خویش دسترسی داشته باشند اراده مردم پایه فرمانروایی قدرت است و این اراده می بایست در انتخاباتی صادقانه ، دوره ای با رای گیری عمومی و مخفی و یا معادل آن به گونه ای که رای آزاد باشد تامین گردد
توجه می فرمایید که در اینجا تمام تعبیرات و سخنان براساس آزادی و شهروند شمردن فردی است که رای میدهد یا انتخاب می شود
ماده 25 میثاق بین المللی حقوق شهروندی می گوید همه شهروندان حق و امکان این را دارند که بدون هیچ استثنایی و محدودیت غیر معقول در امور اجتماعی کشور خویش مستقیما یا از طرف نمایندگان خود که آزادنه انتخاب شده اند سهیم باشند . توجه می فرمایید که نمایندگان جای شهروندان را در اداره امور می گیرند و بتوانند رای دهند یا انتخاب شوند در انتخابات صادقانه ، دوره ای با رای گیری همه گانه و پنهان که بیانگر آزادانه آرای رای دهندگان باشد و بتوانند در شرایط عمومی دسترسی به کارکرد امور کشور خویش داشته باشند .
این دو ماده به راحتی ما را به سمت و سوی 5 اصل اجرایی انتخابات می برد ،
اصل اول : همه کس آزاد هستند تا نامزد شوند این مهم در ایران به دو دلیل مهم مقدور نیست نخست محدودیت های قانون اساسی مثال زنان نیمی از مردم و نیز صافی شورای نگهبان که به آن خواهم پرداخت با یک شمایی که اینجا هست .
دومین اصل آزادی انتخاب کردن ، در اینجا مشکل اصلی باورمندان شیعه وجود دارد و آن تقلید از یک مجتهد است که در شرایطی که در فرهنگ ما پایه های شیعه هنوز عمده هستند افراد به امر تقلید در مسئله رای دادن مراجعه می کنند .
اصل سوم اینکه هر شهروند یک رای دارد و نه بیشتر ، برای اجرای آن اصل واقعی نیازمند آن هستیم که یک نظام کنترل جدی از طرف نمایندگان و شهروندان صورت گیرد هر کس دارای تنها یک شناسنامه باشد و لیست های انتخاباتی کنترل شده موجود باشد که هیچ کدام از این سه شرایط در ایران موجود نیست .
اصل چهارم وجود ارتباطات آزاد دو سویه میان رای دهندگان و نامزد های انتخاباتی که عملا با اشکال کلی رسانه های جمعی و اماکن عمومی و اماکن مورد تجمع شهروندان ایران این امر ممکن نیست . نمایش مسخره هشت کاندیدای گذشته از صافی شورای نگهبان در تلوزیون سراسری هفته گذشته شاهد بر این مدعاست که خود هشت نماینده ای که از صافی شورای نگهبان رد شده بودند اینها به قول خودشان به این مسابقه تلوزیونی می خندیدند.
پنجمین اصل نیازیک انتخابات ب اساس دو اصل 21 و 25 امکان مراجعه دعوا به مرجع مستقل است که در قانون اساس پیش بینی نشده است ، گواه این مدعا سخنان دبیر شورای نگهبان است پس از اعلام نام هشت کاندیدای پذیرفته شده و پس از حذف دو نامزد مهم رفسنجانی و رحیم مشایی ایشان می گوید شورای نگهبان بر اساس قانون موظف به بیان دلایل رد یا قبول نامزد ها نیست و قانون مواردی برای شکایت نیز در نظر نگرفته است . برای درک دقیق تر موارد اصل 21 و 25 ذکر شده در بالا مناسب است شمای کوتاه از کارکرد عوامل اصلی قانون اساسی را در اینجا بیاورم شمایی که مشاهد می کنید توجه بفرمایید که قانون اساسی ایران طبق ماده 2 قانون اساسی ایران این ماده قانون اساسی تا ظهور مهدی امام دوازدهم قابل تعدیل نیست بر اساس خود مفاد قانون اساسی یعنی تا ظهور فردی که 13 قرن غایب است .
عوامل اساسی این شمایی که مشاهده می کنید که مشکل ما را می تواند از نظر قانون اساسی نشان دهد که ما صافی شورای نگهبان اسم آن را گذاشته ایم ، عوامل بنیانگذار جمهوری اسلامی است رهبر انقلاب اسلامی ، شورای نگهبان قانون اساسی که این شورا شش عضو فقها دارد که رهبر مستقیم آنها را انتخاب می کند و شش عضو حقوق دان دارد که این شش عضو را رئیس قوه قضائیه انتخاب می کند به مجلس معرفی می کند که خود این رئیس قوه قضائیه از طرف رهبر انتخاب شده است و به مجلس شورای ملی معرفی میشوند و این مجلس باید تایید کند یعنی به راحتی بگویم این شورای نگهبان وظیفه دارد که تمامی نامزدها در هر انتخاباتی را به روی آن نظر بدهد و مجلس خبرگانی که نمایندگان آنها هم پس از تصویب همین شورای نگهبان انتخاب می شوند وظیفه ی آن انتخاب رهبر است پس می بینیم که سیستم قفل شده است به وسیله بنیانگذار ، بنیانگذار اولین رئیس قوه قضایئه را انتخاب کرد و این رئیس شش نفر حقوق دان را معرفی می کند و خود رهبر شش تا فقیه را انتخاب می کند و اینها هستند که کاندیداهای انتخاباتی را انتخاب می کنند یعنی به طور کلی هیچ امکانی که سیستم حتی یک نفوذ کوچک وجود ندارد .
مثالی که میشود در اینجا زد در واقع این است که خود همین قانون انتخاباتی که در موردش صحبت می شود تا کنون هفت بار مورد بررسی و بازبینی قرار گرفته است و هر بار سخت تر شده است .
2- در مورد تعبیر قانون اساسی که یک بحث دیگری است ما از همان اولی که قانون اساسی تصویب شد در سال 1980 دو تا مسئله داشتیم یکی اینکه آیا شورای نگهبان فقط می بایست نظر بدهد راجع به کاندیداها یعنی بگوید که این کاندیداها مناسب هستند نیستند ویا باید حذفشان کند که از همان اول تعبیر حذف کردن کاندیداها را اجرا کردند و عملا تا کنون به شکلی هیچ کدام از نمایندگان واقعی مردم در انتخابات آزاد نتوانستند به هیچ کدام از مقام ها برسند .

3- در مورد سوم چگونگی به اجرا گذاشتن قوانین انتخابات درعمل به طور اجمالی نگاهی به تاریخچه ی آن بکنیم . اولین رئیس جمهور ایران بنی صدر با رای عدم صلاحیت در سال 81 از ریاست جمهوری خلع شد و علت آن هم اختلاف عقیده با پیرامون بنیانگذار جمهوری اسلامی بود .بعد از آن در کلیه مجالس هیچ نامزدی خارج از حوزه حاکمیت عملا نتوانست به مجلس راه بیابد حتی یک مورد هم وجود ندارد .

این افراد یا مورد تهدید قرار گرفته اند یا عملا خانه نشین شده اند و نمونه بارز آن همگی همکاران و وزرای نخستین دولت جمهوری اسلامی یعنی نخست وزیربازرگان بودند اگر تاریخچه را ادامه دهیم در سال 2009 با تقلب گسترده و همه جانبه در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری و جنبش سبز در مخالفت با این روند که منجر به خسارات جانی و مالی و حبس خانگی دو نامزد معترض آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان شد .در اینجا رهبر شخصا در فردا انتخابات نتیجه را اعلام کرد و با این عمل خود بر خلاف قانون اساسی کارکرد شورای نگهبان را زیر پا گذاشت باید یاد آوری کرد که در قانون انتخابات تا کنون هفت بارتجدید شده است و اخیرا هم دوباره مجلس آن را تغییر داده است .
من مساله ی خود را بر می گردانم به آنچه که در چند ماه گذشته مسئولین هیت حاکمه گفته اند چند جمله فقط به عنوان مثال در عمل انتخابات به چه شیوه ای انجام می گیرد و هدف من این است که بگویم که به طور ساختاری حاکمیت موجود جمهوری اسلامی با امر نمایندگی اشکال دارد مسئله انتخابات نیست مسئله امر نمایندگی است و چون معممین شیعه خود را نمایندگان بی واسطه ی خدا در زمین می دانند هیچ گونه نماینده دیگری از طرف مردم را در کارکرد جامعه نمی توانند قبول کنند مسئله بسیار عمیق تر از فقط تنها رای گیری است . این را می خواهم از راه گفتار ها و روانکاوی گفتار افراد بگویم .
از بین بیش از ششصد نفر از کاندیداهایی که ثبت ام کرده اند از جمله سی نفر خانم بودند و وزرای سابق ، فقط هشت نفر آنها از صافی شورای نگهبان می گذرند حتی کسی که دو دوره رئیس جمهور شده بود و کسی که معاون رئیس جمهور بود نتوانست و هشت کاندیدای دیگر انیکتوری هست من به خواهر خودم گفتم که شما به چه کسی رای میدهید در ایران گفت که این آدم می ترسه افراد این خانواده ناراحت بشوند اینها همشون یک خانواده هستند به کدامشون رای بدهیم یعنی در واقع روش رفتاری و گفتاری بسیار شبیه به افراد یک خانواده است .
توجه کنید که رهبر جمهوری اسلامی از همه نامزدها یی که مورد تایید قرار نگرفته اند و دست به اعتراض نزدند سپاسگزاری کرد یعنی در واقع انتظار یک اقدام اعتراضی در جامعه وجود داشته است در طول ماه های اخیر مقامات امنیتی ایران به کرات درمورد انتخابات هشدار داده اند از جمله مثال :
بحثشون این بوده است که اینبار موضوع انتخابات امنیتی است در فرهنگ لغات حاکمیت ایران وقتی بحث موضوع امنیتی را می کنند یعنی دقیقا به اطلاعات سپاه مربوط است یعنی دقیقا همان بحثی است که خود نماینده رهبر در سپاه می گوید که ما باید انتخابات را مهندسی کنیم .
یکی دیگر از افراد وابسته به مقام های امنیتی می گوید که این بار مشکلات و فتنه ها پیش از انتخابات خواهد بود . مسئله بسیار جالبتر اینکه 150 نفر از نمایندگان مجلس طی نامه ای پیش از اظهار نظر شورای نگهبان خواستار عدم پذیرش نامزدی رفسنجانی شده اند یعنی دخالت مستقیم مجلس یا پارلمان ایران در کار شورای نگهبان و بیش از 200 نفر از همین نمایندگان به خاطر موضع شجاعانه ی شورای نگهبان در نامه ای به آنها تبریک گفتند .
رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح در نماز جمعه بعد از اعلام نظر شورای نگهبان می گوید : این شورای نگهبان دل مردم ایران را شاد کرد . اولا وظیفه ی همچین کسی در همچین تریبونی چنین حرفی نیست یعنی دخالت آشکار . یک از مقامات بلند پایه سپاه در یک جلسه ای گفته است که خبرگزاری فارس منتشر کرده است : که حضور رفسنجانی درریاست جمهوری این امکان را به وجود می آورد که اقدامات امنیتی و اقتصادی مملکت دچار تزلزل شود .
به عنوان جمع بندی خدمت شما عرض کنم که نگاه ساختاری به مسئله ی اساسی و پایه ای در فرهنگ ما اگر توجه کنیم می بینیم که سال های 1369 بدون توجه عمیق به رای گیری و به گونه ای سنتی ، سه هرم فرماندهی ارباب ، خان و معممین نمایندگان طبیعی مردم خود را می دانستند به عنوان مثال از اولین دوره مجلس شورای ملی در سال 1906 تا 1962 همیشه بیش از 50 درصد از نمایندگان مجلس چه خان بودند چه ارباب یعنی نمایندگان طبیعی مردم بیش از 50 درصد و گاه تا 60 درصد هم بودند . از سال 1362 این دو طرف می افتند و 1379 معممین خود را نماینده طبیعی به مردم و آسمان می دانند به همین دلیل به معنای کامل کلمه هر نوع انتخابی وانتخابات واقعی نمایندگان مردم دچار تزلزل است و این قانون اساسی هست خواهد بود
مچکرم .

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s